همایش تخصصی مصاحبه گران و عوامل اجرایی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان
پنجشنبه،18 مردادماه، همایش تخصصی مصاحبه گران و عوامل اجرایی ورودی های دانشگاه فرهنگیان با حضور مسئولین دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد.
در این جلسه دکتر عروف زاد، سرپرست مدیریت امور پردیس های استان، ضمن خوشامدگویی به میهمانان اشاره کرد: هدف ما از این نشست انتخاب خوب و ورودی خوب است. اگر ورودی خوب انتخاب شود، با اتخاذ یک فرآیند درست، خروجی خوبی خواهیم داشت.
ایشان در ادامه گفت: یکی از الگوهای مهم ارزیابی الگوی سیپ هست. بخش مهمی از این الگو محتویات یا داشته های ما است. کسانی که از سد کنکور گذشته اند و با علاقه دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرده اند، می توانند سرمایه های خوبی برای ما باشند. کشورهای مختلف مدل های مختلفی برای گزینش معلمان دارند. مدل صلاحیت های حرفه ای معلمان در سال 91 توسط وزارت آموزش و پرورش برای گزینش معلمین طراحی شد. این مدل بر اساس مدل KSAA طراحی شد. در این مدل، چهار محور عمده وجود دارد: 1. دانش: صلاحیت های علمی را شامل می شود. 2. مهارت ها که شامل توانمندیهای اکتسابی است 3. توانایی ها که شامل استعدادهای ذاتی و درونی است.4 نگرشها : که شامل دیدگاه های افراد است.
همچنین افزود: سیستمهایی که دارای حساسیت بالایی هستند، فرآیندهایی یک ساله یا بیش از آن برای انتخاب ورودی های خود دارند. معلمی بسیار کار پیچیده ای است و سخت ترین حرفه ای است که وجود دارد.
ما به نوعی از دانش ضمنی خود در فرایند مصاحبه استفاده می کنیم و داوطلبان را محک می زنیم. تشخیص این که داوطلبین تا چه حد واجد مهارت های معلمی هستند، بسیار سخت است.
ایشان اذعان داشت: بر اساس تفکر سیستمی هر چهار مولفه ارزیابی، باید باهم سنجیده شود. مهمترین جنبه معلمی شخصیت معلم است که ما کمترین تغییر را می توانیم در آن ایجاد کنیم. دانش و مهارت قابل تغییر و افزایش است. اما شخصیت که بخش کوچکی از آن را می بینیم و بخش اعظم آن قابل رویت نیست، به راحتی سنجش پذیر نیست. ما باید خطاهای خود را در گزینش به حداقل برسانیم. ما باید روی خطاهای اندازه گیری و ابزار کار کنیم. ما باید تجانس لازم را بین گروه های مصاحبه کننده ایجاد کنیم. و یک توزیع نرمال از اساتید سخت گیر و سهل گیر داشته باشیم. این امر با همفکری اساتید حاضر در این نشست میسر می گردد.
ما باید طوری رفتار کنیم که داوطلب احساس ارزشمندی پیدا کند. حتی عده ای که موفق به ورود به دوره نمی شوند، معرف های خوبی برای آموزش و پرورش باشند و تحت تاثیر رفتار انسانی مصاحبه کنندگان قرار گیرند. در سال جاری ما بانک اطلاعاتی از مصاحبه کنندگان را داشتیم و با دقت نظری خاصی مصاحبه کنندگان را انتخاب نمودیم.
ایشان اظهار داشت: از شما تقاضا دارم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در این امر خطیر دقت لازم را مبذول فرمایید تا یک انتخاب عالی را برای ورودیهای دانشگاه داشته باشیم.
همچنین خاطر نشان کرد: امسال نزدیک 1400 دانشجوی پیوسته و 800 نفر مهارت آموز ماده 28 به ما اضافه می گردد که رقم بسیار قابل توجهی است. دانشگاه روبه رشد و تعالی است و همه ما با عزم راسخ تلاش خواهیم کرد که ورودی بهتری داشته باشیم تا بتوانیم به خروجی های خود افتخار کنیم.
در پایان از دست اندرکاران برگزاری این مراسم و فرآیند مصاحبه تشکر نمود.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه، اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت دانشجو در استان اصفهان به نسبت بیش از سایر استانهاست، اهمیت فرآیند گزینش در این استان بسیار بیشتر از سایر استانهاست.
ایشان افزود:رسالت انبیاء تزکیه و تعلیم است. البته انبیاء بنا را بر تزکیه و انسان سازی می گذارند. وظیفه اصلی معلم، انسان سازی است و توجه به ارزش های اسلامی و دینی و اعتقادی بسیار مهم است.
همچنین اذعان نمود: ما انسان سازهای متخصص می خواهیم. معلم فقط انتقال دهنده دانش نیست. رسالت معلم در درجه اول تزکیه است. مشکل امروز بشر سقوط خانواده واخلاق است. ما نیازمند جذب افرادی هستیم که انسانیت و اخلاق را ارتقا دهند.
در پایان تاکید نمود:هویت دینی ورودی های ما بسیار مهم است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه دکتر پناهی معاونت معاونت پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن بیان اهمیت گزینش ورودیهای دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: ما باید فرآیند مصاحبه را آسیب شناسی کنیم که بتوانیم نقاط ضعف آن را برطرف سازیم و خطاها را به حداقل برسانیم. سه آسیب عمده ای که در مصاحبه وجود دارد عبارتند از: 1. مدت زمان بسیار کم فرآیندمصاحبه که مصاحبه کنندگان ناچارند در نیم ساعت تمامی ملاک های مورد نظر برای معلمی که 30 سال قرار است خدمت کند، را مورد سنجش قرار دهند که عملا امکانپذیر نیست. 2. با توجه به افزایش تعداد دانشجویان، افزایش حجم مصاحبه ها را داریم که با پایان یافتن یک مصاحبه، بلافاصله مصاحبه بعدی آغاز می شود. این امر خود به فرآیند مصاحبه آسیب وارد می کند.
مشکل بعدی تامین منابع مالی برگزاری مصاحبه و پرداخت حق الزحمه دست اندرکاران مصاحبه است. که بسیار جدی باید به آن توجه شود.
ایشان افزود: ما با تصمیماتی که در فرآیند مصاحبه اتخاذ می کنیم، ممکن است سرنوشت بسیاری از داوطلبین تغییر کند. این امر بیانگر حساسیت و اهمیت این فرآیند است. اجماع مصاحبه کنندگان با عث کاهش خطاها می گردد.
ایشان در پایان از همت و تلاش تیم مصاحبه کننده پیشاپیش تقدیر و تشکر نمود.