پردیس فاطمه الزهرا اصفهان

نکوداشت تربیت معلم تکریم آموزش و پرورش است

 

 

 

 

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امروز با نسل پرسشگر روبرو هستیم گفت: به دانش آموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده مملکت ما همین ها هستند. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، حسین خنیفر در آیین نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران و گرامیداشت مقام معلم که در سالن همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است با بیان اینکه انسان وجود دوگانه ای دارد؛ پایی در زمین و سری در آسمان دارد، گفت: آموزش، رسش، کوشش و پژوهش درباره انسان مصداق پیدا میکند و کشور ما برای معلمی و آموزش به لحاظ تاریخی متمایز از دیگر تمدن هاست.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین شیوه آموزش، استادشاگردی بوده است، افزود: در دین مبین اسلام نیز جایگاه معلمی بسیار والاست، معلمان بزرگ چون ابوریحان شبانگاهان در حیاط خانه می آمد و با خویش نجوا می کرد که همان با صدای بلند فکر کردن است و امروز باصدای بلند فکر کردن را یکی از روش های تحقیق می دانند، او می گفت که کجایند شاهان و شاهزادگان که ببینند آیا لذتی که از محفل درس امروز بردم آنان از تاج و تخت و مکنت خود می برند؟

رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه نکوداشت مقام معلم و تربیت معلم، تکریم آموزش و پرورش است، گفت: عباس میرزا 207 سال پیش عده ای را به خارج از کشور برای آموزش اعزام می کند و 167 سال قبل دارالفنون تاسیس می شود. امیرکبیر برعکس عباس میرزا، عده ای را از خارج آورد به مدرسه دارالفنون که آنها تدریس کنند و آموزش بدهند. 100 سال قبل دارالمعلم تاسیس شد و چندسال بعد دارالمعلمات  و ما امروز مراسم تکریم آن را برگزار می کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه نصب العین ما بیانات رهبری درباره گام دوم انقلاب و توجه به منویات ایشان است، ادامه داد: باید مشمول امر الهی بود که بتوان در وادی معلمی قدم گذاشت، معلم شدن شغل نیست و شان است. کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیده تر است. دنیای امروز دنیای انفجار، تغییر، دانش و فضای مجازی است و عبور سریعی دارد. حرکت باید در سیستم آموزش و پرورش تزریق شود.

دکتر خنیفر با بیان اینکه 257 پادشاه را از سر گذراندیم و تحولات عجیبی دیده ایم و اکنون به تحول در آموزش و رسش نیاز داریم، گفت: کشورهای موفق، زمینه های تحول را در قاعده گذاری آموزش روی هرم جمعیت به دست آورده اند یعنی آموزش عمومی و آن را گذرنامه زندگی می دانند.

وی  با تاکید بر اینکه در نظام آموزشی نیازمند تحولات اساسی هستیم و این تحول زائیده تفکر انسان است، خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم جامعه را قوی کنیم باید آموزش ما هم قوی باشد.

دکتر خنیفر ادامه داد: خلاق بودن، افق مندی، کارآفرینی، ریسک پذیری و جسارت ویژگی های تحول است. یک درصد هر جامعه ای خلاق اند که باید آن را کشف و هدایت کرد.

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید در آینده زندگی کنیم تا بتوانیم نسل فعلی را برای زندگی در آینده تربیت کنیم، گفت: 12 اصل برای نظام آموزش و پرورش بالنده مطرح می کنند که افق مندی، بانک اطلاعات سیال، امکان سنجی مداوم، رصدسازی مداوم تحولات، استفاده از تجارب ملل پیشرو، بررسی خلاهای نظام آموزشی، استقبال از ایده و غنی سازی، آینده نگری، دسترسی به اطلاعات ناب، کیفیت و کارایی و مهارت و نگاشت آینده و انطباق از جمله این اصول است. 

وی افزود: کلاس درس باید رقص اندیشه باشد نه محلی برای رنج نامه و افسوسنامه. به عنوان معلم حق نداریم در کلاس تزریق ناامیدی در ذهن دانش آموز داشته باشیم. باید دانش آموز را آماده زندگی آینده کنیم؛  برای حضور در دنیای آینده  باید پله پله و عرق ریزان جلو رویم.

دکتر با بیان اینکه امروز با نسل پرسشگر روبرو هستیم گفت: به دانش آموزان علاقه داشته باشیم و بدانیم آینده مملکت ما همین ها هستند. آیات صداقت را در چشم دانش آموزان میتوان تلاوت کرد.