پردیس فاطمه الزهرا اصفهان

مرکز سنجش شایستگی های حرفه ای منابع انسانی دانشگاه منتشر کرد:
اطلاعیه شماره 31 دوره مهارت آموزی، اطلاعیه شماره 1 اصلح جبرانی

 

 

 

مرکز سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی دانشگاه منتشر کرد:
اطلاعیه شماره 31 دوره مهارت‌آموزی، اطلاعیه شماره 1 اصلح جبرانی

  

 

 

کلیات مؤلفه کتبی اصلح

ویژه مهارت‌آموزان ورودی ۱۳۹۸ (قبولی آزمون استخدامی 1398)

و مهارت‌آموزان جامانده از آزمون‌های قبل

 

 

هشتمین دوره از فرایند ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی، ویژه مهارت‌آموزان حرفه معلمی (موضوع ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان) در حال اجرا است. آزمون جبرانی مؤلفه کتبی، روز سه شنبه 12 اسفند ماه سال 1399 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 

چیستی اصلح

لازمه ایجاد اصلاحات آموزشی، استفاده از ارزشیابی آموزشی است. نظام آموزش معلمان و تربیت معلم نیز با تبعیت از این قاعده ارزشیابی را فرصتی برای تعمیق فعالیت‌های یادگیری و تغییر آن به سمت اعمال فکورانه می‌داند. بنابراین لازم است تأثیر و پیامدهای یادگیری به طور مداوم پیگیری و با ارزشیابی دانش‌آموختگان، سطح شایستگی‌های افراد اعتبارسنجی شود. مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان، فرصت مناسبی برای دست‌یابی به این هدف با طراحی و اجرای برنامه جامع  ارزشیابی صلـاحیت‌های حرفه‌ای معلمی (موسوم به اصلح) فراهم کرده‌است که در آن دانش، مهارت، نگرش و توانایی‌های مهارت‌آموزان با توجه به رشته مهارت‌آموزی آن‌ها در قالب مؤلفه‌های چهارگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مهارت‌آموزانی که این ارزیابی را با موفقیت پشت سر بگذارند، مطابق مفاد ماده 28 اساسنامه دانشگاه، گواهی گذراندن دوره مهارت‌آموزی را با قید مجموع امتیاز صلاحیت‌های حرفه‌ای دریافت خواهند کرد.

ارزشیابی جامع صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی دانشگاه فرهنگیان اهداف متنوعی را در راستای مأموریت‌های تضمین کیفیت نومعلمان، سنجش اثربخشی، پاسخ‌گویی و اطلاع‌رسانی، جهت‌دهی به فرایند یادگیری و آموزش، انگیزه‌بخشی و ایجاد حس مطالبه تحصیلی و نیز تصمیم‌یاری دنبال می‌کند. در راستای دستیابی به اهداف و رشد کیفیت آزمون، هر سال گروهی از استادان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور دعوت به همکاری می‌شوند تا فضای طراحی سؤالات هرچه بیشتر با برنامه‌درسی و محتوای دوره‌های مهارت‌آموزی سازگار شود. با توجه به این که آموزش پودمان‌های مهارتی در دوران اپیدمی کووید-19 به صورت مجازی و یکسان برگزار شده است، تغییراتی در آزمون نسبت به سال گذشته ایجاد شده‌ و سؤال‌ها به شکل چندگزینه‌ای طراحی شده‌است.

لازم به ذکر است: وفق مقررات متعدد و آرای صادره قطعی، صدور حکم پیمانی و تبدیل وضعیت استخدامی مهارت‌آموزان، مشروط به دریافت گواهی‌نامه گذراندن دوره مهارت‌آموزی و کسب موفقیت در اصلح به عنوان پیش‌شرطِ آن است. همچنین امتیاز نهایی فرایند اصلح در این گواهینامه ذکر شده و برحسب اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، معلمان می توانند در فرایندهای آتی استخدامی و رتبه‌بندی معلمان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 مستندات قانونی اصلح

فرایند اصلح و آزمون‌های آن مبتنی بر مستندات قانونی مصرح در نظام آموزشی کشور است که از جمله می‌توان به مواد قانونی ذیل اشاره کرد:

  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به‌ویژه راهکار 4-11
  • سند «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران»، مکرر، به‎‌ویژه صفحه392
  • تصریح مکرر زیرنظام تربیت معلم و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از زیرنظام‌های شش‌گانه اصلی نظام تربیت رسمی و عمومی
  • بند 1 ماده 2 و شروط ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و قید «گذراندن» که مستلزم «معیار نهایی گذراندن» است.
  • برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق 1404، مصوب هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، به ویژه هدف عملیاتی 2-1 و راهکار 35
  • مصوبات جلسات 14 تا 20 شورای دانشگاه فرهگیان به عنوان رکن مهم سیاست‌گذاری دانشگاه حسب اساسنامه دانشگاه
  • برنامه درسی دوره یکساله مهارت‌آموزی، مصوب جلسه بیستم شورای دانشگاه، مورخ 1/8/ 1397
  • نامه ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش شماره 3/52260/180 مورخ 3 /4 /1396 مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات
  • آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری شماره 474 و 475
  • مفاد و شروط مصرح دفترچه آزمون استخدامی منتشره توسط «سازمان اداری و استخدامی» با همکاری «سازمان سنجش آموزش کشور»
  • دادنامه شماره 990997090601006 مورخ 13/2/1399 هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری و رد درخواست ابطال آزمون اصلح