پردیس فاطمه الزهرا اصفهان

برگزاری کرسی یونسکو با عنوان ( معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر ) در دانشگاه فرهنگیان اصفهان

 

برگزاری کرسی یونسکو با عنوان ( معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر ) دراصفهان

برگزاری کرسی یونسکو با عنوان ( معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر ) دراصفهان

 

روز یکشنبه 12 دی ماه مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان میزبان یکی ازکرسی های یونسکو با موضوع( معلمان  به مثابه یادگیرندگان مادام العمر) بود در این نشست که  با حضور اساتید دانشگاه ها و مسئولین استانی در پردیس فاطمه زهرا (س) برگزار گردید .

دکتر رجالی  استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و موسس خانه ریاضیات به عنوان اولین سخنران پنل علمی بیان کرد.

یونسکو از سال 2015 بحث عدالت و کیفیت بالای آموزش و یادگیری مادام العمر را برای همگان تا سال  2030 جزء فعالیت های خود قرار داده است و هدف آن ارتقاء کیفیت زندگی از طریق آموزش مستمر است.
ایشان با پرداختن به اصطلاح یادگیری مادام العمر افزودند : در هر مرحله از زندگی، انسان باید یادگیری داشته باشد و این یادگیری برای رفع نیاز های زندگی وی لازم و ضروری می باشد واین یادگیری بر جوامع انسانی تاثیر گذار خواهد بود.
وی در ادامه اظهار داشت: چهارچوب عملی که یونسکو در نظر گرفته است همان "ز گهواره تا گور دانش بجوی است." وی در ادامه به بیان جملاتی از دانشمندان بزرگ در رابطه با موضوع یادگیری مادام العمر پرداخت: هرکسی توقف کند در یادگیری پیر شده است حتی اگر 20 سال سن داشته باشد.
هرچه زندگی می کنم بیشتر یاد می گیرم و هرچه یاد می گیرم، می فهمم کمتر می دانم.
آموزش یک مرد هرگز تمام نمی شود مگر اینکه بمیرد
تمام دنیا مدرسه است و از هر فرصتی برای آموزش مباحث بایداستفاده کرد.
وی همچنین به تغییر در برنامه درسی ریاضی در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تغییر کتب معلمان غیر از شرکت در دوره های ضمن خدمت، معلمین دور هم جمع می شدند و مطالب را می آموختند.
وی در ادامه با اشاره به این که این نوع یادگیری در طول زندگی جریان دارد ابراز داشت: یادگیری مادام العمر در سراسر زندگی افراد جریان دارد و انعطاف پذیر است. انسان از منابع زیادی می تواند استفاده کند و یاد بگیرد. وسعت کارش نیز زیاد خواهد شد . وی درباره آماده سازی شرایط برای تحقق این نوع یادگیری گفت: وظیفه مسئولین یا کرسی داران این است که ابزار های یادگیری را فراهم کنند.

و مهارت ها را یاد بدهند .وی درخاتمه به ویژگی های دیگری از یادگیری مادام العمر از جمله: ایجاد روحیه فعال، نوآور،شاد و حساس در برابر نقاط پیرامونی، توانمند سازی یادگیرنده برای ارتباط مفید بین فرهنگ ها،تمدن ها و اقوام ، توسعه حرفه ای داشتن ایده های خوب، اشاره کرد.
دکتر عیدی مدیر موزه های هنری شهرداری اصفهان به عنوان یکی از اعضاء پنل در این نشست با اشاره به موضوع جامع الاطراف بودن یادگیری گفت: یادگیری یک امر فراگرد محور است به این معنا که هر چیزی با خصوصیت فراگرد ، چهار محور دارد که شامل کنش، حرکت، مبادله و دگرگونی می شود.
وی افزود: وقتی از یادگیری مستمر و جامع الاطراف سخن میگوییم در واقع از این پدیده جدید سخن گفته می شود که معلم و متعلم یکی است. پیش از آنکه آن را یک واقعیت جدا ببینیم که شامل محصل یا دانش آموز باشد.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا به یادگیری جامع الاطراف نیازمندیم گفت: به دو دلیل نیازمند این یادگیری هستیم یکی اینکه مسئله فرهنگ، مسأله تغییر است یعنی ما در فرهنگ از واقعیت بی قرار حرف می زنیم ، پس از آن حیث که مسأله فرهنگ مسأله تغییر است یادگیری هم باید مستمر و مادام العمر باشد
وی ابراز داشت: عدم پذیرش تغییر موجب می شود که اصلا نیازی نداشته باشیم که یادگیری مستمری داشته باشیم
وی درباره دومین دلیل بحث در رابطه با یادگیری مادام العمر گفت: اساسا فرهنگ یک پدیده ساختمند است و تمام حوزه های فرهنگ با هم رابطه ارگانیک دارند
وی اظهار داشت: پدیده ساختمند یعنی این که اگر در جایی از آن ناهنجاری دیده شد مشکل آن نیست که آن قسمت مشکل دارد بلکه همه آن مجموعه کارکردهای خود را نادرست انجام می دهد و در این پدیده نشان داده می شود
وی تاکید کرد: فرایند مستمر یادگیری کالبدی میخواهد که با آن همراه باشد، شهر یادگیرنده می خواهد، شهری که به تفکر بیاندازد.
وی به نیاز های انسان در جمع اشاره کرد و گفت: یکی نیاز به خلوت است و یکی نیاز به جمع. اما نه در خانه خلوت داریم نه جمع درستی داریم.انبوهی و ازدهام داریم و در نتیجه نمی تواند ما را به تفکر وادارد.
وی در پایان گفت: وجه دیگر قضیه این است که چه چیزی بیاموزیم ، هرقدر پیش دانسته های ما از جامعه پیرامونی بیشتر باشد به همان میزان قدرت پرسشگری بالا می رود.
دکتر پناهی معاونت پزوهش اداره کل آموزش و پرورش عضو دیگر پنل  در آغاز سخن بیان نمود :
هیچ کس سند تحول را جدی نگرفت و زیر ساخت های آن نیز از ابتدا آماده نشد.
وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نقشه راه تهیه شود، اما تهیه نشد.
وی همچنین  اظهار داشت: سند تحول آموزش و پرورش حاصل تجربه 500 محقق دانشگاهی و حوزه علمیه است. و همه صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت در آن نقش داشتند.
وی با توجه به ساحت های سند تحول آموزش و پرورش گفت: سند 6 ساحت دارد که بعنوان مثال دانش آموزی که تربیت می شود باید در بعد اعتقادی و عبادی و اخلاقی مطلوب باشد، در بعد اجتماعی و سیاسی توانمند باشد، در بعد زیستی و بدنی توانمند باشد در بعد زیبا شناختی و هنر توانمند باشد در بعد اقتصادی و علم و فناوری هم توانمند باشد.
وی با پیشنهاد اینکه جمع حاضر در جلسه به 6 ساحت نامبرده تقسیم شوند گفت: در بند 7 سند تحول بنیادین 23 سرفصل و بیش از 200 راهکار آمده که البته خیلی از این راهکارها به مسئولین و بخش های دیگر مرتبط است. اما هرکدام از ما ببینیم که چند مورد از این راهکارها به ما مربوط است و براساس راهکارهایی که سند پیش بینی کرده است برنامه یکساله تهیه کنیم.و یک برنامه میان مدت نیز نوشته شود. این خود یک الگو خواهد شد و میتوان آنرا به کل کشور سرایت داد.

 

دکتر رکنی زاده استاد فیزیک هسته ای دانشگاه اضهار داشت  :
هدف اساسی در آموزش مادام العمر طرح پرسش انسان بی پرسش، انسانی است که راه نمی رود.بزرگترین مشکلی که در جوامع حتی در دوران مدرن وجود دارد این است که پرسش حقیقی نداریم. وقتی کسی پرسش نداشته باشد چگونه می خواهد پاسخ آنرا با تحقیق و جستجو پیدا کند.
آموزش و پرورش در طول سالهای گذشته به سویی رفت که با آموزش های ضمن خدمت اجباری و بسیاری از روش ها معلمان را آموزش دهد درحالی که اولین تعاریفی که در بحث آموزش مادام العمر مطرح می شود به سه ویژگی تداوم، داوطلبانه بودن و خود انگیخته بودن اشاره دارد.
یعنی اگر داوطلب نباشد نمی شود به آن آموزش داد
شاید مهمترین کار ما در این گفت و گو ها این است که ما چگونه میتوانیم سوال پیدا کنیم؟ چرا سوال نداریم؟و... 
وی در ادامه گفت: آموزش مطلق هدف مدارس نمی تواند باشد بلکه فرایند یادگیری توام با یک نوع تجربه است باید یادگیری صورت گیرد و یادگیری شامل شناخت و شناسایی فرایندهاست. هنگامی که موضوع خودشکوفایی مطرح می شود گفته می شود که انسان از سنی که نیاز های اولیه آن برطرف می شود نیاز های ثانویه پیدا می کندو وقتی که متوجه این نیاز ها می شوند وارد مرحله خودشکوفایی می شود. نیاز های بالاتر در سنین بالاتر ظهور می کند. ارضای نیاز های بالاتر مطلوب تر از نیاز های پایین تر است.
وی در ادامه افزود :یکی از بزرگترین مسایل ما در این موضوع این است که توجه معلمان به نیاز های سطح بالاتر خودشان هنوز جلب نشده است. نمی دانیم که افق های جدیدتری نیاز داریم و بسیاری از آنهارا هم تا به عرصه تجربی وارد نشویم نمی فهمیم که به چه چیزهایی نیاز داشته ام
مخاطب ما خودمان هستیم و باید خودمان بعنوان یک فرد ببینیم مسایلمان چیست؟
یادمان باشد در این گونه مباحث هرگونه دانش افزایی نوعی انحراف از مسیر و آسان گیری کار است. پیچیدگی کار در این است که سعی کنیم در این کرسی ها تلاش برای گسترش عقلانیت،رشد و تعالی در حیات انسانی، اخلاقیات و شیوه های مواجه با موانع زندگی و در یک کلام حکمت را آموزش بدهیم و یادبگیریم. مهمترین ویژگی آموزش مادام العمر انعطاف پذیری هست. انسان ها را در قالب هایی که ما متمایلیم نمی توانیم در فرایند یادگیری مشارکت دهیم. کسانی که به ادبیات ، آموزش های علمی، آموزش های مذهبی و... علاقه مند هستند را نمی توان در یک کلاس قرار داد.  محیط های آموزشی باید از حالت کلاسها خارج شود و افراد فرصت گفت وگو باهم را پیدا کنند. و شاید مسئله مهم این باشد که اگر ما به سمت چنین ساختار فراگیر  یادگیری  نرویم مشکل پیدا خواهیم کرد.

در ادامه نشست دکتر کیمیاگری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به آموزش های غیر رسمی اظهار نمود :آموزش های غیر رسمی در تمامی جوامع بشری جریان دارد گردشی که دانش آموزان با خانواده خود می روند یا در برخورد های روزانه خود با دیگران همه جزء آموزش های غیر رسمی است که در آنها یادگیری در جریان است .

وی همچنین افزود: آموزش های غیر رسمی علاوه برداشتن  تنوع و انگیزشی که ایجاد می کنند بر زندگی واقعی انطباق دارند . تلاش ما در حوزه معلمان به عنوان یادگیرندگان مادام العمر باید در جهت پیوند معلمان با مکان هایی باشد که آموزش های غیر رسمی دارند تا آنها برای معلمان مدل شوند ودر یاددهی از آنها بهرمند گردند. وی همچنین تاکید نمود تادر زمینه آموزش های غیر رسمی  پژوهش هایی صورت پذیرد تا بتوانیم توجه همگان را به سوی این آموزش ها جلب کنیم .